Radny mówi o niegospodarności w oświacie

Radny Stanisław Marciniak podczas grudniowej sesji Rady Miejskiej Wielichowa zwrócił uwagę na fakt, że w Wilkowie Polskim utworzono składający się z kilkorga dzieci odział klasy VII szkoły podstawowej. Jest to niegospodarne, zauważył radny.

Oddział w Wilkowie Polskim trzeba finansować, a nie trzeba by było tego robić, gdyby wszyscy rodzice dostosowali się do uchwały Rady Gminy. Intencją uchwały podjętej przy okazji reformy edukacji było nauczanie dzieci z klas siódmych i ósmych w Wielichowie. Cześć rodziców z Wilkowa Polskiego zdecydowała jednak, że ich dzieci będą kontynuować naukę w miejscowej szkole.

Radny poszedł w swojej wypowiedzi nawet o krok dalej, zastanawiając się nad kwestią finansowania w tej sytuacji boiska ogólnodostępnego w Wilkowie Polskim.

Na wypowiedź radnego Marciniaka zareagowała burmistrz Honorata Kozłowska, mówiąc, że nie na wszystko gmina ma wpływ. Rodzice uczniów klas siódmych, którzy rozpoczęli naukę w Wilkowie Polskim, nie kierują się potrzebą zrozumienia czy coś jest gospodarne czy nie. Podkreśliła też, że nie jest właściwym pozbawianie Wilkowa boiska ogólnodostępnego, z tego powodu, że kilku rodziców podjęło decyzję, że ich dzieci będą uczyć się w Wilkowie Polskim, a nie w Wielichowie. Burmistrz podkreśliła, że chaos w oświacie powstały w wyniku zmian zaskoczył nawet kuratorium nadzorujące, a cóż dopiero mówić o gminie. Powiedziała również, że przed radnymi wciąż stoją ważne decyzje dotyczące oświaty w gminie.

Więcej w wypowiedzi burmistrz zarejestrowanej w trakcie sesji.

CZYTAJ DALEJ:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarzy (26)

  1. Tak jak patrzę, to widzę, że ani rodzice, ani pedagodzy, ani urzędnicy (bez względu na ich “wte i wewte” poglądy i sympatie) nie mają odwagi, by publicznie przybliżyć nam problem i “wte i wewte” racje. Smutne.

  2. Długo biłem się z myślami, dlatego dopiero teraz chciałbym podzielić się oficjalnie moimi przemyśleniami na temat grudniowej sesji Rady Miejskiej Wielichowa na, której poruszono kwestię szkoły w Wilkowie Polskim. Zrobiłem sobie krótką analizę “za i przeciw” – ja tak to widzę. A Wy ?
    Sformułowanie “Wy” – nikogo nie urażając – Rado Miejska, mieszkańcy naszej gminy w szczególności Rodzice dzieci.
    Minusy – 8 klasowej szkoły w Wilkowie Polskim
    Główny argument to niegospodarność gminy, rozumiana jako większe wydatki z budżetu gminy wyłożone na utrzymanie 7 i przyszłościowo 8 klasy. Jako rodzic i obywatel chciałbym uzyskać merytoryczną odpowiedź, która pozwoliłaby mi i zapewne wszystkim zainteresowanym zrozumienie całej tej sytuacji:
    * z czego wynikają te większe wydatki gminy, czyli co tak naprawdę rozumiemy jako dodatkowy koszt utrzymania klas 7 / 8 w Wilkowie Polskim
    * ile wynoszą te koszty ?
    * czy został opracowany szczegółowy plan zysków i strat ? Rezygnacja z oddziałów 7 i 8 nie tylko zredukuje koszty utrzymania placówki, ale spowoduje koszty związane z dowozem, dodatkową opieką, dodatkowym zatrudnieniem.
    * czy istnieje możliwość zmniejszenia kosztów gminy nie likwidując klas 7 i 8 ? Czy w ogóle była podjęta próba redukcji kosztów utrzymania placówki, czy zostało to poddane dyskusji na forum Rady ?
    * czy Rada ma jeszcze jakieś inne argumenty poza finansowymi, które przemawiają za likwidacją oddziałów 7 i 8.
    * czy była przeprowadzona symulacja zysków i strat w przypadku całkowitej likwidacji placówek w Wilkowie Polskim i Łubnicy ? Jeśli tak, ile gmina na tym zyska ?
    * czy można przytoczyć wykresy prezentujące demografię dzieci (w najbliższych 5 latach), które będą rozpoczynały naukę w szkołach z podziałem na wszystkie miejscowości w gminie.
    Znając odpowiedzi na powyższe pytania, mógłbym rozważyć czy poprzeć pomysł Rady, czy propozycja jaką Państwo proponujecie jest dobra dla moich dzieci, dobra dla naszej lokalnej społeczności. Zachęcam do publicznej debaty w mediach społecznościowych, ponieważ obecnie jest to najlepszy sposób do dotarcia do mieszkańców.
    Skoro są minusy, pewnie mamy i plusy – ja znalazłem takie. Czy Rada mogłaby się do nich odnieść ? Może uważają Państwo, że niektóre z poniższych argumentów nie są plusami, a wręcz przeciwnie źle to interpretuję.
    Plusy – 8 klasowej szkoły w Wilkowie Polskim
    Jak wyszukać plusów w dalszej egzystencji szkoły ? Należałoby spojrzeć (wg mnie) przez pryzmat czterech płaszczyzn:
    A) dobro dzieci
    – wcześniejsze wstawanie, w końcu trzeba dojechać do szkoły
    – późniejszy powrót do domu nie tylko w wyniku przejazdu z Wielichowa, lecz często spowodowany siedzeniem w świetlicy w oczekiwaniu na autobus, chyba, że autobusy będą odjeżdżały po każdej godzinie lekcyjnej – ale to byłoby niegospodarne
    – większe oddziały klasowe (czyli w klasach będzie więcej dzieci), a przez to dziecko staje się anonimowe, ginie w grupie, nauczyciel ma mniej czasu na prace z każdym uczniem. A może naszych dzieci nie dołoży się do istniejących klas i utworzy się osobny oddział – ale czy to miałoby sens – dodatkowa klasa – niegospodarność. Nie tracą na tym tylko dzieci z Wilkowa , Łubnicy, stracą na tym również dzieci, które już się uczą w placówce w Wielichowie
    – późniejsze zaczynanie zajęć – niektóre klasy będą zaczynały o 10 a kończyły o 16-17 – należy tutaj wybiec trochę w przyszłość, teraz zlikwidujemy 7 i 8 klasę, będzie ok zmianowości nie będzie – ale zamknięcie tych klas spowoduje szybki proces całkowitej likwidacji szkół w Wilkowie i Łubnicy, a to juz na 100 % spowoduje zmianowość w rozpoczynaniu zajęć, czy chcemy aby nasze dzieci wracały później niż rodzice z pracy ?? One mają jeszcze na to czas. Podkreślam na połączeniu wszystkich placówek, stracą najbardziej dzieci. Uczmy się od sąsiednich gmin – proszę sprawdzić jak pięknie to wygląda w Czempiniu – zamknięto ościenne placówki – o której dzieci wracają ze szkoły.

    B) kultura
    * Szkoła Podstawowa obok Przedszkola i Biblioteki jest głównym ośrodkiem kultury w naszej miejscowości, to dzięki niej mamy: Wesołą Nutkę, Biegi Przełajowe, Festyn Szkolny, Zabawy karnawałowe, sylwestrowe, andrzejkowe.
    * Czy bez Szkoły grałaby u nas Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy ?
    * Czy to nie dzieci ze Szkoły Podstawowej uświetniają swoimi występami imprezy organizowane przez Radę Sołecką
    * Czy Szkoła nie wspierała Roku Franciszka Ratajczaka ? Kto występował na otwarciu i zamknięciu obchodów ? Kto organizował imprezy towarzyszące ?
    * Są zawsze chętni do współpracy z każdą organizacją działającą na naszym terenie – myślę, że OSP, Wilkowianie, Rada Sołecka są zadowoleni ze współpracy – a może się mylę ? Czy jeśli dzieci pójdą do Wielichowa ta współpraca będzie na podobnym poziomie ?
    * Zadajmy sobie pytanie czy jeśli dzieci powędrują do Wielichowa – czy my mieszkańcy będziemy mogli oglądać ich występy w Wilkowie. Czy nowa szkoła znajdzie czas na przygotowanie młodych artystów na specjalne występy dedykowane dla Wilkowa ? Nie chodzi o rodziców bo wiadomo oni swoje pociechy pojadą oglądać i do Warszawy, pomyślmy o naszych seniorach, o tych samotnych, którzy nie mają już krewnych, zawsze takie osoby chętnie pojawiają się na imprezach na których możemy podziwiać naszych milusińskich.
    C) historia i tradycja
    * Szkoła Podstawowa im. Kompanii Wilkowskiej Powstańców Wielkopolskich – sama nazwa mówi za siebie, kto w tym regionie stoi na straży i pielęgnuje pamięć o naszych bohaterach. Tyle ostatnio się mówi o Powstaniu Wielkopolskim – to ta Szkoła kształci następne pokolenie patriotów. Nie jednemu z rodziców kręci się łza w oku gdy słyszy hymn szkoły “Z Wilkowa oddział cały ofiarnie ruszył w bój,
    Granice Polski wolnej wyznaczał krwawy znój. ”
    * Czy pozwolimy, aby “Dąb Pamięci” kapitana Walentego Walkowiaka został zapomniany ? To Szkoła stoi na jego straży – jest za niego odpowiedzialna.
    * Szkoła działa na terenie pięknego pałacu, jej zamknięcie najprawdopodobniej spowoduje (tak jak w wielu innych miejscowościach) zniszczenie obiektu zabytkowego. Muszę zadać pytanie czy Rada Miejska ma plan jak zagospodarować taki budynek po zamknięciu szkoły ? Utrzymanie pustostanu nie jest tanie, czy ktoś przewidział takie koszty ? Idąc tym torem, nie boję się zadać następnego pytania – a może jest już konkretny kupiec na nasz Pałac (a jeśli jeszcze go nie ma, to jak trochę popadnie w ruinę to kupiec się znajdzie i gmina odda go za “bezcent”, ponieważ nie będzie chciała ponosić dalszych kosztów utrzymania) i nim się obejrzymy nowy właściciel założy płot i nie będzie ani szkoły, ani parku. Wyobrażacie to sobie ? Ja tak – pozostaną tylko spacery nad Kanałem Obrzańskim.
    * Szkoła istnieje od wielu lat, można powiedzieć od kilku pokoleń, przetrwała ciężkie czasy, przetrwała reformy oświaty, przeżyła różne ustroje polityczne, przeżyła różne partie rządzące – nie dajmy jej zginąć.
    D) ekonomia
    * jako rodzic też mogę spojrzeć na tą sytuację przez mój portfel, jaki będę miał zysk z tego, że nie będzie szkoły w Wilkowie Polskim ?
    Będę miał boisko ? – czy próbuje się na mnie wywrzeć presję ? Szantaż – szkoła lub boisko – chyba nie tędy droga !!!
    Czyli co będę miał ja – tak ekonomicznie patrząc ponieważ namacalnych skutków oszczędności gminy jako szary człowiek raczej nie odczuję. Ja na tym stracę, na zamknięciu szkoły tracę moje pieniądze i dla mnie to jest niegospodarne. Tracę za każdym razem kiedy będę musiał jechać na zebranie rodziców, tracę więcej czasu (czas jest bezcenny), tracę paliwo na dojazd. Gdy dziecko zachoruje, źle się poczuje muszę po nie pojechać (nie sądzę, aby ktoś odwiózł je do domu, ponieważ placówka nie ma takiego obowiązku) – czyli znów tracę pieniądze. Tracę pieniądze zawożąc dzieci na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Pomyślicie, że to może grosze i się czepiam, ale dla mnie są to namacalne koszty, które widzę i czuję.
    Na koniec zadajmy sobie następujące pytanie ?
    Czy warto iść w kierunku likwidacji szkoły, a przez to jawnie zadeklarować, że w naszych decyzjach kierujemy sie tylko i wyłącznie ekonomią, czy może docenić kulturę, tradycję i dobro dzieci ? Likwidacja klas 7 i 8 spowoduje to , że szkoły nie będzie sensu utrzymywać ze względu na zbyt małą liczbę uczniów. Proces będzie nieodwracalny, wykorzystajmy szansę (wszyscy mówią o zamieszaniu związanym z Reformą Oświaty), a ja twierdzę, że Reforma dała nam niepowtarzalną szansę utrzymania tej placówki, która wykształciła większość z Was – popatrzcie na siebie jakimi fajnymi ludźmi jesteście.
    W tym roku mamy wybory samorządowe – ja oddam głos na ludzi gospodarnych, ale nie kierujących się tylko i wyłącznie pieniądzem, wybieram ludzi którzy cenią kulturę i tradycję. KTO JEST ZE MNĄ ???

    PS. Chciałbym oświadczyć, że bardzo cenię sobie placówkę w Wielichowie, zawsze z dumą i radością przyjmuję wszystkie ich sukcesy sportowe i kulturalne. Jak tylko mogę aktywnie uczestniczę w organizowanych przez nich imprezach. Jako mieszkaniec gminy nie mogę nic zarzucić szkole w Wielichowie (robicie dobrą robotę, tak jak inne szkoły w gminie) i powyższy artykuł nie jest wymierzony w Szkołę w Wielichowie – po prostu nie jestem zwolennikiem centralizowania szkolnictwa w jednej placówce oświatowej w gminie. Jestem za wspólnym działaniem wszystkich szkół – za integracją w projektach kulturalnych i zdrową rywalizacją sportową.

    1. Szkoła w Wielichowie została wybudowana dużym wysiłkiem finansowym gminy i wieloma wyrzeczeniami. Jest przystosowana do potrzeb. Posiada pracownie biologiczne, chemiczne, fizyczne, salę gimnastyczną, stołówkę, porządne toalety i wszystko, co w budynku przystosowanym do potrzeb szkoły powinno funkcjonować. Reforma spowodowała, że w tej szkole wkrótce zabraknie całego rocznika, czyli czterech klas. To powoduje, że ten budynek nie będzie w pełni wykorzystany. I to jest pierwszy rodzaj kosztów – koszty niewykorzystanej zdolności “produkcyjnej”. Tak to nazywamy w rachunku kosztów. To wykorzystanie byłoby większe, gdyby wszystkie dzieci z Wilkowa Polskiego z klas 7-8 uczyły się w Wielichowie. Ponieważ tak nie jest, powstają dodatkowe koszty np. etaty, które w Wielichowie już przecież były do dyspozycji. Na to wszystko nakłada się niż demograficzny.

      Szkoła w Wielichowie jest zbudowana po to, żeby problem niedostosowanych budynków oświatowych rozwiązać. Każdy rachunek ekonomiczny wykaże, że utrzymywanie pustych klas w Wielichowie przy jednoczesnym tworzeniu oddziałów w innych budynkach jest niegospodarne. Rada i burmistrz muszą się kierować racjonalnością, bo na oświacie rola gminy się nie kończy. Z tego co wiem, klasy w Wielichowie są średnio liczne (około 20 dzieci). I nic pod tym względem się nie zmieni.

      Do tej pory dzieci po szóstej klasie jeździły z Wilkowa do gimnazjum. Teraz rodzice dokonali wyboru. Dzieci jednych poszły do Wielichowa, a innych zostały w Wilkowie. Rodzice dzieci z Łubnicy i Gradowic takiego dylematu nie mieli. Czas pokaże kto podjął słuszną decyzję. Rodzice mają możliwość wyboru szkoły, do której pójdzie dziecko, ale nie powinny temu towarzyszyć żadne naciski z którejkolwiek strony. Wierzę, że rodzice mają swój rozum i potrafią ocenić, co faktycznie jest dobre dla dziecka. Niektórzy zostawili dzieci w szkole w Wilkowie. Gmina jest biedna, ale zorganizowała ten oddział. Z tego co wiem, płaci za to ok. 9 tys. miesięcznie. W obliczu petycji, pism do kuratorium, zbierania podpisów i szumu wokół sprawy władze okazały dużo cierpliwości i dobrej woli.

      1. A pan powinien chyba być bestronny jako dziennikarz i nie zabierać głosu co jest dobre a co złe dla naszych dzieci

      2. Szanowny Panie – jest pan redaktorem PGO24, więc absolutnie nie wypada panu pisać tak, subiektywnego komentarza. Kompletny brak profesjonalizmu jedna z zasad etyki dziennikarskiej – „zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie rzetelnych i bezstronnych informacji”. Zostawiam to bez komentarza…
        Cały Pana tekst brzmi jak cytat zupełnie innej osoby, więc może po prostu zapomniał Pan o cudzysłowie.
        Jak słusznie Pan zauważył szkoła w Wielichowie ,, została wybudowana dużym wysiłkiem finansowym gminy i wieloma wyrzeczeniami” – tak była budowana co najmniej kilkanaście lat i kosztem innych szkół. Przez wiele lat mówiono, że na naszą Wilkowską szkołę przyjdzie czas później jak już w Wielichowie się wszystko zrobi i co? I teraz my pokornie mamy się na to godzić. ŻART !

        1. Każdy ma prawo do wyrażania poglądów. Gwarantuje to art. 54 Konstytucji. Komentarz jest jasno oddzielony od informacji. Mam nadzieję, że jest to wystarczająco czytelne.

          1. Każdy, ale nie wypada i nie godzi się, aby robił to dziennikarz w swojej ,,gazecie”.

      3. Aby sie lepiej czytało – moje odpowiedzi będą DRUKOWANYMI LITERAMI
        “Szkoła w Wielichowie została wybudowana dużym wysiłkiem finansowym gminy i wieloma wyrzeczeniami.” – ———-ZGADZA SIĘ BUDOWALI JĄ WSZYSCY TAKA BYŁA POTRZEBA, BUDOWALI JĄ RÓWNIEZ MIESZKAŃCY WILKOWA POLSKIEGO. ZGADZAJĄC SIĘ NA NIE FINANSOWANIE REMONTÓW WILKOWSKIEGO PAŁACU NAIWNIE MYŚLĄC, ŻE NASTĘPNIE PRZYJDZIE PORA NA SZKOŁĘ W ICH MIEJSCOWOŚCI.
        ” Jest przystosowana do potrzeb. Posiada pracownie biologiczne, chemiczne, fizyczne, salę gimnastyczną, stołówkę, porządne toalety i wszystko, co w budynku przystosowanym do potrzeb szkoły powinno funkcjonować. ” – ————ZGADZA SIĘ W WILKOWIE NIE JEST WSZYSTKO PIĘKNE, NOWE, WYREMONTOWANE, PONIEWAŻ PIENIĄDZE CAŁY CZAS BYŁY POMPOWANE W SZKOŁĘ W WIELICHOWIE, ALE NIKT NIGDY NIE ZAKWESTIONOWAŁ (KURATORIUM, SANEPID ITP.) ŻE SZKOŁA NIE JEST ODPOWIEDNIO PRZYSTOSOWANA DO KSZTAŁCENIA NAJMŁODSZYCH. PRÓBÓJE SIĘ NAM WMÓWIĆ, ŻE POTRZEBA WIELKICH PIENIĘDZY NA STWORZENIE PRACOWNI BILOGICZNEJ, CHEMICZNEJ – JAKIE TO WIELKIE PIENIĄDZE SĄ ? KTOŚ ZROBIŁ WYCENĘ – KOSZTORYS ? PEWNIE NIE, NAJŁATWIEJ IŚĆ NA SKRÓTY. MOŻE USIĄDZMY RAZEM I PRZYGOTUJMY KALKULACJĘ – DAJCIE NAM SZANSĘ, ABYŚMY PRZEDSTAWILI WIZJĘ NASZEJ SZKOŁY. MOŻE RADA MA SWÓJ INNY NIŻ LIKWIDACJA POMYSŁ NA DZIAŁANIE TEJ PLACÓWKI.

        ” Reforma spowodowała, że w tej szkole wkrótce zabraknie całego rocznika, czyli czterech klas. To powoduje, że ten budynek nie będzie w pełni wykorzystany. I to jest pierwszy rodzaj kosztów – koszty niewykorzystanej zdolności “produkcyjnej” Tak to nazywamy w rachunku kosztów. ” ———— DLACZEGO JAK BYŁA POPRZEDNIA REFORMA EDUKACJI NIKT NIE KWESTIONOWAŁ NIEWYKORZYSTANEJ ZDOLNOŚCI PRODUKCYJNEJ W WILKOWSKIEJ SZKOLE ? ZAWSZE REFORMY POWODUJĄ, ŻE JEDNI ZYSKUJĄ INNI TRACĄ, OSTATNIO WILKOWSKA SZKOŁA STRACIŁA TERAZ JEST SZANSA ABY WSZYSTKO WRÓCIŁO DO NORMY, PRZECIEŻ WRACAMY DO STAREGO LEPSZEGO SYSTEMU, PODOBNO REFORMA Z GIMNAZJAMI BYŁA NIEWYPAŁEM, NIE SPRAWDZIŁA SIĘ , NIE MNIE TO JEDNAK OCENIAĆ PONIEWAŻ NIE SIEDZĘ W OŚWIACIE. PO KILKU LATACH WSZYSTKO SIĘ WYRÓWNA. A MOŻE MOŻNA JAKOŚ ZAGOSPODAROWAĆ PUSTE KLASY ? SZKOŁA ZAWODOWA, LICEUM – TAKIEGO CZEGOŚ BRAKUJE U NAS – GMINA PĘKNIE ROZPISUJE SIĘ, TWORZY PLANY, ABY ZAPOBIEC MIGRACJI. ZADAJMY SOBIE PYTANIE DLACZEGO LUDZIE UCIEKAJĄ ? NA PEWNO JEDNYM Z ARGUMENTÓW JEST BRAK DOSTĘPU PRZEZ ICH DZIECI DO OŚWIATY. OSTATNIO ZAUWAŻALNYM DUŻYM PROBLEMEM JEST BRAK DOGODNYCH DOJAZDÓW MŁODZIEŻY DO GRODZISKA, KOŚCIANA – GDZIE SIĘ MŁODZIEŻ MA UCZYĆ ? MOŻE W WIELICHOWIE ZORGANIZOWAĆ SZKOŁĘ ŚREDNIĄ ? PROSZĘ, ABY RADA RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAŁA SIĘ TYMI POŁĄCZENIAMI TAK ABY UMOŻLIWIĆ DALSZĄ EDUKACJĘ MŁODZIEZY.

        “To wykorzystanie byłoby większe, gdyby wszystkie dzieci z Wilkowa Polskiego z klas 7-8 uczyły się w Wielichowie. Ponieważ tak nie jest, powstają dodatkowe koszty np. etaty, które w Wielichowie już przecież były do dyspozycji. Na to wszystko nakłada się niż demograficzny. ” —————- BARDZO ŁADNIE – BRONIMY ETATÓW WIELICHOWSKICH NAUCZYCIELI, A NASZYCH KTO MA BRONIĆ, CO ONI JACYŚ GORSI ?? CZY KTOŚ SIĘ MARTWIŁ CO Z NAUCZYCIELAMI Z WILKOWA CZY BĘDĄ MIELI CAŁE ETATY ZAGWARANTOWANE ? ZABIERAJĄC DZIECI Z NASZEJ SZKOŁY ZABIERAJĄ IM ETATY – NAUCZYCIELE Z WIELICHOWA SPOKOJNIE MOGĄ DOPEŁNIĆ ETAT NAUCZAJĄC W SZKOLE W WILKOWIE – MYSLĘ, ŻE TANIEJ DOJACHAĆ JEDNEJ OSOBIE NIŻ DWÓM KLASOM.
        Szkoła w Wielichowie jest zbudowana po to, żeby problem niedostosowanych budynków oświatowych rozwiązać. Każdy rachunek ekonomiczny wykaże, że utrzymywanie pustych klas w Wielichowie przy jednoczesnym tworzeniu oddziałów w innych budynkach jest niegospodarne. Rada i burmistrz muszą się kierować racjonalnością, bo na oświacie rola gminy się nie kończy. Z tego co wiem, klasy w Wielichowie są średnio liczne (około 20 dzieci). I nic pod tym względem się nie zmieni. ——— CHCIAŁBYM ZOBACZYĆ TE WYLICZENIA, ŻE POPROSTU SIĘ NIE OPŁACA UTRZYMYWAĆ ODDZIAŁÓW 7 I 8 W WILKOWIE, CHCIAŁBYM WIEDZIEĆ JAKĄ WARTOŚĆ MA DLA NASZYCH RZĄDZĄCYCH RACJONALNE PODEJMOWANIE DECYZJI. JAK POWIEDZIAŁA MI JEDNA OSOBA “ILE TO JEST METRÓW DROGI, CHODNIKA ? ” CO DO LICZEBNOŚCI KLAS OK TERAZ BEDZIE PO 20 OSÓB NIE BEDZIE ZMIANOWOŚCI – JA WYBIEGAM W PRZYSZŁOŚĆ CO BĘDZIE JAK ZLIKWIDUJEMY SZKOŁY W CAŁEJ GMINIE I POZOSTANIE TYLKO SZKOŁA W WIELICHOWIE – CZY RZECZYWIŚCIE BĘDZIE TAK RÓŻOWO JAK SIĘ NAM OBIECUJE ?? POWTARZAM JESZCZE RAZ LIKWIDACJA ODDZIAŁÓW 7 – 8 SPOWODUJE ZAMKNIĘCIE SZKOŁY NAJPRAWDOPODOBNIEJ W PRZECIĄGU 5-CIU LAT.
        “Do tej pory dzieci po szóstej klasie jeździły z Wilkowa do gimnazjum. Teraz rodzice dokonali wyboru. Dzieci jednych poszły do Wielichowa, a innych zostały w Wilkowie. Rodzice dzieci z Łubnicy i Gradowic takiego dylematu nie mieli. Czas pokaże kto podjął słuszną decyzję. Rodzice mają możliwość wyboru szkoły, do której pójdzie dziecko, ale nie powinny temu towarzyszyć żadne naciski z którejkolwiek strony. Wierzę, że rodzice mają swój rozum i potrafią ocenić, co faktycznie jest dobre dla dziecka. Niektórzy zostawili dzieci w szkole w Wilkowie.” ————- WŁAŚNIE BARDZO TRAFNA UWAGA, DAJMY RODZICOM PODJĄĆ DECYZJĘ BEZ NACISKÓW, NIE TAK JAK BYŁO TO W ZESZŁYM ROKU – GDZIE RODZICIE PRAWIE NA SIŁĘ BYLI PRZEKONYWANI, ŻE W WIELICHOWIE BĘDZIE LEPIEJ. JAK WYGLĄDA TO W INNYCH REJONACH – SZKOŁA CHCĄC ZACHĘCIĆ RODZICÓW I UCZNIÓW ORGANIZUJE DNI OTWARTE, PREZENTUJE CO MA DO ZAOFEROWANIA A NIE JEŻDZI DO KONKURENCYJNEJ SZKOŁY I PODBIERA JEJ UCZNIÓW – TAK SIĘ POPROSTU NIE ROBI TO JEST NIEETYCZNE. DAJMY RODZICOM WOLNY WYBÓR CZYLI POKAŻMY CO ZYSKAJĄ JEŚLI ICH POCIECHY PÓJDĄ DO TEJ CZY DO TAMTEJ SZKOŁY.

        Gmina jest biedna, ale zorganizowała ten oddział. Z tego co wiem, płaci za to ok. 9 tys. miesięcznie. W obliczu petycji, pism do kuratorium, zbierania podpisów i szumu wokół sprawy władze okazały dużo cierpliwości i dobrej woli. —– GMINA NIE JEST OD TEGO, ABY OKAZYWAĆ CIERPLIWOŚĆ I DOBRĄ WOLĘ “PODDANYM” —– TO NIE TEN USTRÓJ POLITYCZNY —– TO LUDZIE TWORZĄ GMINĘ A RZĄDZĄCY POWINNI SŁUCHAĆ CZEGO WYBORCY OD NICH OCZEKUJĄ —- OCZYWIŚCIE NIE WSZYSTKO MAJĄ IM DAWAĆ — ALE MUSZĄ TO ODPOWIEDNIO POKAZAĆ I PRZEDSTAWIIĆ WYBORCOM, ŻE TAKA A NIE INNA DECYZJA BĘDZIE LEPSZA —- MY CAŁY CZAS CZEKAMY NA PRZEDSTAWIENIE.

  3. Panie Marciniak mieszkańcy Wilkowa czekają na przeprosiny!!! Chciał Pan w swojej wypowiedzi zabłysnąć, ale chyba coś nie wyszło. Niestety są słuchy, że zamierza pan kandydować na burmistrza ( mam nadzieję, że to pogłoski lub żart). Naprawdę miałam pana za rozsądniejszą osobę, a tu taki zawód. Jeśli ktoś z takimi poglądami chciałby, rządzić tą gminą to współczuje mieszkańcom i naprawdę przewiduję ucieczkę ludności z tej gminy – nikt nie chce być szczuty i zastraszany, widzę tu ( w powyższym poglądzie) nawet pewien rodzaj totalitaryzmu! Jak Pan może wyrażać publicznie na sesji, pogląd o tym, że ludzi należy karać za ich poglądy i za to, że domagają się swoich praw i walczą o swoje dzieci!!! Boisko obiecywano nam już od kilku lat, a pan chce karać ludzi! Nikt nie zasługuje w tym przypadku na żadną karę, żaden rodzic i dziecko. Jeśli można radnemu dać naganę (?) to Pan takową powinien dostać.
    Pani burmistrz jest wspaniałą kobietą – elokwentną, sympatyczną otwartą dla ludzi, bardzo ją cenimy, szanujemy, jednak w pewnej zasadniczej kwestii się z nią nie zgadzamy, ale nie przekreśla to wielu jej zasług i tego, że ją bardzo cenimy. Może liczyć na moje poparcie, jednak ja cały czas liczę na zrozumienie naszej sytuacji. Czasami wydaje mi się, że Pani burmistrz ma po prostu złych doradców i obraca się w kręgach ludzi, którym koniecznie zależy na utrzymaniu etatów w wielichowskiej szkole. Kochana Pani burmistrz jest Pani najlepszą wizytówką naszej szkoły i naprawdę PROSIMY o Pani wsparcie .

  4. Bardzo trudna sprawa a zblizające się wybory 2018 mają byc kartą przetargową
    jesli zostaje w Wilkowie 7 i 8 Pani burmistrz i rada może liczyć poparcie, Smutne

    1. Ja wiem czy to smutne – tak właśnie działa demokracja. Ludzie dają poparcie kandydatom, którzy spełniają ich oczekiwania, są reprezentantami ich poglądów.
      Przypomnę kilka ważnych liczb z ostatnich wyborów samorządowych z Państwowej Komisji Wyborczej 2014:
      – w Wilkowie oddano 825 głosów na 1371 uprawnionych co daje 60 % frekwencji
      – w całej gminie oddano 3104 głosów na 5420 uprawnionych co daje 47 % frekwencji
      Ile stanowiły głosy Wilkowa ?? coś około 26 % – jakie z tego wnioski ?? co czwarty mieszkaniec który głosował był z Wilkowa Polskiego – czy te liczby dają do myślenia – proszę odpowiedzieć sobie samemu.

      1. Ja zgadzam się z panem ale temat Oświaty nie tylko w Wielichowie
        skąplikowana sprawa.Zgdzam się z gość 3 proszę startować na burmistrza.

      2. Demokratycznie wybrana Rada Miejska podjęła uchwałę, której w Wilkowie Polskim nie uszanowano i tyle na temat. Prawo jest prawem i najpierw samemu trzeba go przestrzegać.

        1. Według prawa szkoła w Wilkowie Polskim jest szkołą ośmioklasową więc kto tego prawa nie przestrzega chyba właśnie Rada Miejska ?

        2. Ustawa mówi wyrażnie żeby były szkoły ośmioklasowe w Wilkowie Polskim i Łubnicy również.Myślę że uchwała jest niższaod ustawy i radni powinni zaakceptować reformę edukacji.Mogą się wiele nauczyć od rady Kamieńca gdzie na gminę są 3 szkoły ośmio klasowe a w Wielichowie tylko jedna na całą gminę jak tak można to może przedszkolaki też z całej gminy do nowego przedszkola w wielichowie ?

        3. Demokratycznie wybrana rada podjęła uchwałę o przekształceniu szkoły sześcioklasowej szkoły w Wilkowie Polskim w szkołę ośmioklasową – można o tym przeczytać na stronie gminy. Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd.
          Tu link do uchwały: http://www.biuletyn.net/nt-

          1. Przecież to jest uchwała z listopada, a rok szkolny rozpoczął się we wrześniu. Chodzi mi o wcześniejszą uchwałę o dostosowaniu sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Tam w załączniku nr 1 wskazano inną lokalizacje prowadzenia zajęć dla szkoły w Wilkowie Polskim: Wielichowo, ul. Kościelna 7a. Tej uchwały nie uszanowano http://www.biuletyn.net/nt-…, bo chociaż wola radnych była jasna w szkole w Wilkowie Polskim powstał odrębny oddział 7 klasy. Trzeba pamiętać, że to gmina jest organem prowadzącym szkoły, a nie na odwrót. Gmina kieruje się dobrem wszystkich jej mieszkańców, tych z Wilkowa Polskiego i tych spoza Wilkowa Polskiego. Intencja większości radnych była oczywista i jasno wyrażona. Chcieli, by klasy 7-8 z całej gminy uczyły się w Wielichowie. Jedni to zrozumieli, inni nie.Jak na dłoni widać kto wykazał się solidarnością w obliczu trudnej sytuacji, a kto nie.

          2. Szanowny panie!Proszę czytać ze zrozumieniem – to oddział z Wilkowa mógł skorzystać z lokalizacji zajęć w budynku szkoły wielichowskiej. Mógł, nie musiał.

          3. Przecież to sama rada wycofała się z tej bezsensownej uchwały /dzieci z Wilkowa miały się uczyć w Wielichowie ale dyrektorem ich miał być dyrektor z Wilkowa Polskiego osobiście słyszeliśmy jak pan Dyrektor ZEAS-u powiedział iż jest to niemożliwe i właśnie dlatego powstanie klasa siódma z lokalizacja w Wilkowie Polskim jak dobrze pamiętam był to czerwiec nie listopad

  5. Dzisiaj w Szkole w Wilkowie Polskim odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców uczniów z klasy 6 z Dyrektorem ZEAS-u Wiesławem Dakterą – myślę, że już mamy pierwsze wnioski:
    – jak uratować etaty w szkole w Wielichowie – wycinek z Karty Nauczyciela ” Art. 22. 1. Organ prowadzący szkołę może nałożyć na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym lub – za jego zgodą – na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. W wypadku niewyrażenia zgody nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć.”

    Nauczyciele z Wielichowa są i zawsze byli bardzo mile widziani w szkole w Wilkowie. Mam nadzieję, że gmina weźmie to pod uwagę.

    Jak tak trochę jeszcze podrążymy temat może uda się dojść do jeszcze lepszych rozwiązań.