Tajemnicze zdjęcia z innej epoki wywołano w Wielichowie

Odwiedzający galerię Magiel w Wielichowie mogli dziś odbyć niezwykłą podróż w przeszłość. Podczas Nocy Muzeów wywoływali zdjęcia ze szklanych negatywów znalezionych na jednym ze strychów w mieście.

Okazało się, że zdjęcia przedstawiają sceny z życia. Jest kobieta idąca drogą, portret małżeństwa, zdjęcia weselne, dzieci, dwaj mężczyźni na przejażdżce rowerowej w lesie czy parku.

Zdjęcia te mogą pochodzić nawet sprzed ponad stu lat, gdyż taka technika fotograficzna upowszechniła się w drugiej połowie XIX w.

Dzisiaj  rozpoczęła się też wystawa Pawła Kaszczyńskiego/malarstwo_instalacja/. Prezentowane są na wybrane prace w obszarze malarstwa i instalacji świetlnej. Wystawa potrwa do 20 czerwca.

Paweł Kaszczyński – ur. 1973r; w roku 2000 ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, dyplom obronił w Pracowni Malarstwa prof. Włodzimierza Dudkowiaka. Obecnie jest adiunktem w 1 Pracowni Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu. Realizacje w obszarze sztuk wizualnych – malarstwo i inne media – prezentuje na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą od 1996 roku. Tworzy cykle realizacji, w których w szczególny sposób posługuje się światłem, traktując je jednocześnie jako tworzywo i nośnik znaczeń. W obszarze malarstwa i obrazo-działań często „wyprowadza” ten element poza obszar ekranu, stanowiącego zazwyczaj podstawowe pole obrazowe. Ujmowane w ten sposób artykulacje osadza tematycznie w kontekstach lub pola interpretacyjne pozostawia otwartymi, stosując wówczas tytuły numeryczne. Poddaje też refleksji znaną dychotomię: forma a treść, wobec której zdaje się stawiać pytanie o właściwości pewnego uproszczeniu tej klasycznej dwudzielności. Realizuje prace w rożnych obszarach medialnych. W obszarze malarstwa zajmuje się kilkoma wiodącymi aspektami. W cyklu obrazów tworzonych od 1999 roku, początkowo określanych wspólnym tytułem „Adaptacje Wzajemne” (I, II, III), zajmuje się problemem tożsamości obrazu malarskiego i poprzez analizę procesu powoływania organizmu obrazu, jako głównej lokacji sensów wypowiedzi malarskiej poddaje refleksji dychotomiczną rozpiętość między formą a treścią, ich wzajemną „zawieralność” i granice ich „konieczności”, przywołując metafizyczny wymiar problemu:

„Mogę na przykład spalić egzemplarz książki zawierający wiersz, ale nie jest wcale jasne, że paląc książkę spaliłem również w i e r s z, gdyż wydaje się oczywiste, że choć została spalona kartka, wiersz istnieje nadal” (Arthur C. Danto).

Od 2005 roku, w cyklu „Próby ze światłem” analizuje zjawiskowość, znaczeniowość i wielowymiarowość światła, powołują cykle obrazów i obrazo-działań.

Z obu obszarów wyprowadza realizacje odnoszące się do relacji międzyludzkich, rozpatrując je zarówno od strony jednostki jak i w wymiarze społecznym. Prace w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Francji, Brazylii.

Wybrane dla Ciebie

Autor: PGO24

Darmowa aplikacja na androida. Aktualne informacje i komentarze z PGO24 na Twoim smartfonie.Aplikacja PGO24